Espace presse
ENFRNL

Lopende tentoonstellingen


© Arnoldo Mondadori editore/DR

ROMAN-PHOTO
25.05.2019 > 22.09.2019

Le fotoroman heeft een slechte reputatie. Onbenullig, sentimenteel, frivool, of ook nog naïef zijn enkele appreciaties om hem te beoordelen. Tot vandaag heeft hij zelden de aandacht van geschiedschrijvers van het beeld kunnen weerhouden. En minder nog van musea en kunstencentra. Grove vergissing ! Want de fotoroman heeft ons heel wat te vertellen... 

De fotoroman, in 1947 ontstaan in Italië, was het grootse naoorlogse uitgeverssucces en zal meer dan twintig jaar een bestseller van de populaire literatuur blijven in het Middellandse Zeegebied en in Zuid-Amerika. De lezers – in meerderheid lezeressen – waren met miljoenen ; de tijdschriften waarin ze verschenen gingen van hand tot hand en het is zo dat men schat dat in de jaren zestig één Fransman op de drie foto- romans las. 

Deze kleine sentimentele mythologieën reconstrueren laat zo toe op een originele manier de intrede van de consumptiemaatschappij en de evolutie van de zeden te herschrijven, terwijl het evenzeer een uit de toon vallende blik biedt op de emancipatie en de bevrijding van de vrouw in het Mediterrane Europa van de tweede helft van de XX° eeuw. 

Dit is de hele inzet van de tentoonstelling “Roman-Photo” die bijna 200 objecten, films, foto’s en documenten samenbrengt alsook enkele mooie realisaties van dit ambacht dat in enkele jaren tijd een culturele massa industrie geworden is. Sommige producties werden bedacht door regisseurs verwant aan het Italiaanse neorealisme en blijken van een uitzonderlijke kwaliteit te zijn. 

Geproduceerd en tentoongesteld door het Mucem van december 2017 tot april 2018 wordt deze tentoonstelling door het Musée de la Photographie hernomen en aange- vuld met een afdeling die Belgische realisaties, populaire fotoromans en artistieke bewegingen samenbrengt. 



Roman-photo, een tentoonstelling van het Mucem naar een oorspronkelijk project van Frédérique Deschamps, curatoren : Frédérique Deschamps et Marie-Charlotte Calafat




Met de deelname van






© Bernard Rouget

Pays de papier
Les livres de voyage
25.05.2019 > 22.09.2019

Fotografen hebben zin om te reizen en hebben van hun reizen heel wat beelden meegebracht. Gepubliceerd in boeken of tijdschriften, hebben die foto’s het voor heel wat lezers mogelijk gemaakt plaatsen te ontdekken die zij nooit bezocht hebben. Zij hebben landen, regio’s of steden, waarvan de publicaties het portret wilden schetsen door hun geografie, hun geschiedenis en hun 

bevolking te tonen, tot leven gewekt. 

Die boeken en artikels uit geïllustreerde tijdschriften vormen een miskend genre, het “landenportret”. Zijn gouden tijdperk strekt zich uit van het interbellum tot de naoorlogse bloeiperiode en valt samen met de opkomst van het massatoerisme. Terwijl zij behoren tot een erg stereotype productie en op ideologische vlak beschouwd worden als een gebruiksvoorwerp, tellen zij nochtans heel wat juweeltjes. 

Wanneer deze publicaties het product zijn van soms wat vergeten medewerkers, dan zijn er heel wat beroemde fotografen (Izis, Paul Strand, Doisneau...) en gevierde schrijvers (Prévert, Giono, Cendrars...) die meegewerkt hebben aan deze explosie van uitgaven waarbij talrijke uitgevers zich hebben onderscheiden, waaronder op de eerste plaats La Guilde du Livre, le Seuil of ook nog Arthaud. 

In de uitgebreide bibliotheek van de reiziger zijn deze fotoboeken het gezicht van verre landen (China, Japan, Verenigde Staten, Libanon, Algerije), van dichterbij gelegen bestemmingen (de Provence, Griekenland, Venetië, Parijs) of van plaatsen op slechts enkele passen van bij ons (België). Dit continent in boekvorm herontdekken laat de lezer, ook vandaag nog, toe te genieten van de reis zonder uit zijn zetel te komen. 



Met de steun van het FWO, de faculteit Letteren van de KU Leuven en van de RIMELL(www.litteraturesmodesdemploi.org).

Curatoren :
David Martens (KU Leuven, MDRN & RIMELL) Anne Reverseau (FNRS / UCLouvain)






© NASA

Splendide isolement
Collection Bruno Vermeersch
25.05.2019 > 22.09.2019

Vijftig jaar geleden, op 21 juli 1969, deed Apollo 11, met aan boord Neil Armstrong, Michael Collins en Buzz Aldrins (geboren Edwin Eugene Aldrin), een geslaagde maanlanding. Voor miljoenen kijkers over heel de wereld, gekluisterd aan hun televisie, wandelde de mens voor de eerste keer op de maan en bewezen de Amerikanen, in volle Koude Oorlog, hun superioriteit op de Sovjet Unie. 

Talrijk zijn degenen (m/v) bij wie de beelden van dat live beleefd moment in hun geheugen gegrift staan. Voor de anderen komen de fotografie alsook de film in de plaats. Bijna 1400 foto’s, vaak slecht in beeld gebracht, werden in extreme oms- tandigheden wat licht en contrast betreft, door een, ja zelfs twee man opgenomen, te weten de astronauten. 

De collectioneur Bruno Vermeersch interesseerde zich in de eerste plaats voor het ruimteavontuur, alvorens zich te buigen over het fotografische materiaal zelf van deze unieke gebeurtenis, uitzonderlijk verduizendvoudigd en in een groot spectrum aangeboden omwille van de technische prestatie, de ongewilde esthetiek en het historische aspect. 

De tentoonstelling “Splendide isolement” brengt 85 vintage afdrukken van de NASA samen, een origineel document van onbewerkte foto’s. Ze biedt de kans die my- thische missie te doen herleven en geconfronteerd te worden met tegelijkertijd het oneindig grote of het oneindig kleine, of men historicus is, gepassioneerde voor de fotografie, liefhebber van kunst of van wetenschap. Bovendien biedt zij de mogeli- jkheid de vaak veronachtzaamde wetenschappelijke fotografie een plaats te bieden in een museum voor kunst. 

Tenslotte biedt zij een reflectie op de fotografische materie zelf door zoveel tech- nische declinaties van een unieke gebeurtenis die de geschiedenis van de mensheid gekenmerkt heeft. 






© Laure Winants

GALERIE DU SOIR
Laure Winants



25.05.2019 > 22.09.2019



© Tanya Habjouqa

BOITE NOIRE
Noor



Syria via Whatsapp -Tanya Habjouqa

In the Same Boat -Francesco Zizola

Un filon en Or -Pep Bonet


25.05.2019 > 22.09.2019




NOS PROCHAINES EXPOSITIONS : 28 septembre 2019 au 19 janvier 2020

Arme de classe. La photographie sociale et documentaire en France et en Belgique.
Exposition conçue par le Centre Pompidou.



Sandrine Lopez. Arkhê

Philippe Graton. ZAD

Galerie du Soir. Henry Doyen

Dans la Boîte Noire : Noor présente "As if we were tuna" de Francesco Zizola.


COPYRIGHT © 2012 • DESIGNED BY WWW.MUSEEPHOTO.BE • ALL RIGHTS RESERVED