ENFRNL

Lopende tentoonstellingen


© Stéphane Couturier


STÉPHANE COUTURIER
30.09.17 > 03.12.17

Architectuur, klassiek of modern, geschiedenis, het menselijke, het zijn evenzovele aspecten van het werk van Stéphane Couturier.

Zijn foto’s, imposant van formaat, zijn evenzeer de tussentijdse etappes waardoor de tijd van een architecturale verandering gestold wordt, alsook de lagen die een geschiedenis, waarvan elk fragment komt getuigen, samenstellen.

Analoog of digitaal, zijn samengestelde beelden, schitterend georchestreerd, lijken een spel van lijnen, van vormen en van kleuren, die verwarring zaaien en in vraag stellen. De fotograaf die, vanaf het prille begin, de keuze gemaakt heeft voor een frontaal in beeld brengen, speelt met de onduidelijkheid die tot stand komt tussen de diverse plannen, waarbij voor- en achterplan zich vermengen. Een modus operandi die men terugvindt in de totaliteit van zijn foto’s, zowel die van grote architecturale ensembles als de beelden van bedrijven, zowel gefotografeerd bij Alstom of Toyota, in Brasilia, Marseille, Havana of Algiers. Een merkbeeld, een handtekening die als effect heeft dat ze getuigt van de universaliteit van de bouwterreinen. In zijn reeks “ Melting ” daarentegen voegt hij diverse opnames van een zelfde plaats samen in één beeld, waarbij hij die over elkaar heen plaatst om zo de synthese ervan te tonen, terwijl hij zo mikt op de ambiguïteit tussen twee realiteiten.

Het is in 2011 dat Stéphane Couturier een werk aanvat dat samengesteld is uit fotoreeksen en video’s over de stadskern “ Climat de France ” in Algiers. Het resultaat, tussen realiteit of fictie, is magistraal. Andermaal vermaakt de fotograaf zich met de beelden, de codes, de notie van tijd en ruimte. Door af te wijken van de normen zijn het wasgoed, de paraboolantennes, de kabels, de uithangborden en de planten even zovele uitspattingen van leven zodat de gevels er slechts gebrekkig in slagen die te bevatten als ze die al niet onleesbaar maakt.

Even zozeer ambigu in hun lofrede op het geconstrueerde als op het verzet dat eruit voortspruit, vergen de foto’s van Stéphane Couturier een veeleisendheid van de blik omdat er niets schijnt te worden prijs gegeven zodat alles moet verkregen worden.

Biografie

Stéphane Couturier werd in 1957 geboren in Neuilly-sur-Seine. Hij woont en werkt in Parijs.

Sinds 1995 werd zijn werk herhaaldelijk tentoongesteld in heel Frankrijk en doorheen de wereld, meer bepaald in de Bibliothèque nationale de France in Parijs (2004), in het Seoul Museum of Art (2005), in het Architectuurmuseum van Moscou (2006), in het International Center of Photography in New York (2006).

Zijn werken maken deel uit van talrijke collecties van instellingen voor hedendaagse kunst waaronder deze van het Los Angeles Country Museum, het Cleveland Art Museum, de National Gallery of Canada, het Art Institute of Chicago, het San Diego Museum of Photography, het Centre Pompidou in Frankrijk en meerdere regionale fondsen voor hedendaagse kunst.

Hij wordt vertegenwoordigd door La Galerie Particulière in Brussel en Parijs, de Galerie Kromfeld in Berlijn, de Galerie Christophe Guye in Zurich en de Benrubi Gallery in New York.




© Alexandre Christiaens

Alexandre Christiaens
RÉSEAU CRISTALLIN
30.09.17 > 03.12.17

Op een postkaart vanuit Taalbek of Tyr schreef ik je “ me begunstigd voelen door de opeenhoping van de Stenen en de geruchten zei ik je dat ik fotografeerde zoals een archeoloog, bedwelmd door gevoelens die me vervullen en me de medeplichtige maken van zoveel geschiedenissen ”.
Alexandre Christiaens

Het zijn geen reisfoto’s die Alexandre Christiaens aflevert maar de foto’s van een reiziger.
Bezeten door het ergens anders, de golf en oceanen die hij fotografeert vanaf de boot, maar ook van de elementen, draden en rotsen waaraan de ruggengraat van een hond, de spanning van een rug en van de schouder van een vrouw beantwoorden.
Scheepswerven, grotten, tempels en zee-oevers stellen deze fotografische reis samen, dit Réseau cristallin (kristalhelder netwerk) waarin de geschiedenis en de realiteit zich mengen zoals legendes die telkens opnieuw verteld worden.
Vertrekken, afstand nemen, zich inlaten met de wereld en zijn elementen... “ er betekenis in vinden, plaatsen, ruimtes, territoria najagen en doorkruisen, de vorm ervan idealiseren, de Kern erin betrekken, de hele kern”.
En helemaal zoals Ulysses, in de loop van zijn reizen, zoeken om zichzelf terug te vinden.

Biografie

Alexandre Christiaens werd in 1962 in Brussel geboren.
Hij woont en werkt in Dave, in de buurt van Namen, België.

Hij heeft talrijke fotografische reizen op zijn actief (Griekenland, India, Brazilië, China,...) en ook residenties. Hij heeft heel wat zwart-wit fotoateliers geleid en deelgenomen aan individuele en groepstentoonstellingen in België en in het buitenland.

Sinds 1999 werden zijn foto’s opgenomen in meerdere openbare collecties zoals le Service général du patrimoine culturel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, le Centre régional de la photographie Nord Pas-de-Calais, le Musée de la Photographie in Charleroi, la Bibliothèque National Richelieu van Parijs, het Cultuurcentrum van Hasselt, de Space Collection, In Cité Mondi in Luik...
Publicatie van meerdere boeken : “ La neige bientôt ” JPB EDITIONS #8, “ Hunter Grill ” Origini editione livourno maggio 2017, “ ESTONIA ” Carl Havelange Alexandre Christiaens FR / EN Les Impressions Nouvelles – april 2016, “ Eaux vives, peaux mortes ” Edition Yellow Now 2012, “ En mer, voyages photographiques ” Editions Chasse marée / Glenat in 2008, “ Grotesques, concrétions et paysages ” Edition les Brasseurs / Parallèle in 2007, “ Réseau cristallin ” uitgegeven en geconcipieerd door Alexandre Christiaens, tekst Eugène Savitzkaya

www.alexandrechristiaens.com




© Anne-Sophie Costenoble / 44 gallery

Anne-Sophie Costenoble
L’HEURE BLEUE
30.09.17 > 03.12.17

Het blauwe uur is het uur waar ik de voorkeur aan geef. Een onzekere tijd, een “ tussen de twee ”. Een fragiel ogenblik waarop de kleuren dof worden, de sensaties op hun toppunt zijn. Een uitnodiging tot een zwerftocht, tot dromen, tot gefluister. Soms wankelt men...
Anne-Sophie Costenoble

Met l’heure bleue neemt Anne-Sophie Costenoble ons mee naar een dromerige schijnwereld die zij vastlegt en aan ons geeft om hem te zien, te beschouwen, een wereld van stilte geschikt voor introspectie.

Haar contemplatieve foto’s, schijnbaar onbeslist, mengen gewone, breekbare ogenblikken van een wonderlijke en poëtisch aard en laten deze zich onderling vermengen.

De dertigtal foto’s waaruit de tentoonstelling l’heure bleue bestaat, raken ons evenzeer door hun sensualiteit, hun tederheid als door hun schroom en hun beknoptheid.
Het is de tijd van het blauwe uur, het uur waarin alle dromen onze intimiteit weerkaatsen, bij avond- of bij ochtendschemering.
Het is... “ het geritsel van een woud bij morgenstond, verkreukte lakens, de handpalm die afglijdt naar de herinnering van een bemind lichaam, de plooien van een gordijn of van een oksel... ” maar ook “ hoofdhaar, algen, pluimen, schelpen, de vermoeide teint van een spiegel, als eeuwige rimpels ” die zich aan ons aanbieden.

Biografie

Anne-Sophie Costenoble werd in 1967 in Kortrijk geboren. Zij woont in la Bouverie, in de buurt van Bergen. Na studies kinesitherapie en kunstgeschiedenis ontdekt Anne-Sophie Costenoble op latere leeftijd de fotografie. Sindsdien exploreert zij het fotografische schrift via intieme ficties en samenwerkingsprojecten.

Haar foto’s werden in België tentoongesteld, meer bepaald in de Galerie du Soir in het Musée de la Photographie van Charleroi in 2012 en in de Espace Contretype in Brussel, maar eveneens in Frankrijk in het kader van het Festival des Photographes Voyageurs in Bordeaux, tijdens de Transphotographiques van Rijsel en in Arles en ze werden geprojecteerd in het Bal en het MEP in Parijs. Haar werken werden in diverse Europese landen gepresenteerd als ook in Mali (Rencontres de Bamako 2007).
In 2014 werd het boek Le silence de l’oiseau gepubliceerd met een voorwoord van Jean-François Spricigo. Haar boek l’heure bleue, uitgegeven door ARP2 Publishing in co-editie met het Maison de la Culture van Doornik, vergezelt de tentoonstelling.
Zij wordt vertegenwoordigd door de 44 Gallery.



© Joséphine Desmenez

GALERIE DU SOIR
Joséphine Desmenez



30.09.17 > 03.12.17




© Laurence Bonvin

BOITE NOIRE
Laurence Bonvin - Avant l’envol



30.09.17 > 03.12.17





ONZE VOLGENDE TENTOONSTELLINGEN

9 december 2017 > 22 april 2018

Marc Trivier
Prix National Photographie Ouverte




COPYRIGHT © 2012 • DESIGNED BY WWW.MUSEEPHOTO.BE • ALL RIGHTS RESERVED