• Neuf

NL - Image(s) d’une collection Tome II

TTC

Bijna vijftien jaar na de publicatie van het eerste volume van de catalogus van de collectie van het Musée de la Photographie is er nu een tweede editie verschenen. In de tussenliggende jaren is de collectie door aankopen, schenkingen en depots gegroeid tot meer dan anderhalf miljoen negatieven en 100.000 positieve afdrukken.

Catalogus van de collecties van het Musée de la Photographie
Harde uitgave in Frans formaat,

23x17cm, 352 pagina’s binnenwerk,

300 reproducties in vierkleurendruk,

(Frans, Nederlands, Engels)

Musée de la Photographie Uitgeving

Quantité

Dit tweede deel volgt op het eerste en belicht de belangrijkste werken in de collectie en de manier waarop ze is opge- bouwd. De collectie wordt onder meer verrijkt door de coproductie van de tijdelijke tentoonstellingen van het Museum. Ze bevat ook eenmalige aankopen en schenkingen als aanvulling op de historische collecties, in overeenstemming met de wens om alle aspecten te tonen van een medium dat voortdurend in ontwikkeling is.

Er is bijzondere aandacht besteed aan volkse fotografie, zoals de tentoonstelling En dilettante. Histoire et petites histoires de la photographie amateur gepresenteerd in 2022, als vervolg op Le temps retrouvé twintig jaar eerder. De ten- toonstelling focust ook op fotografie in België, met kunstenaars als Yves Auquier, Thomas Chable, Katrien de Blauwer, Marc Trivier, Michel Vanden Eeckhoudt en Liliane Vertessen, om maar enkele fotografen te noemen van een generatie die aangevuld wordt door het recentere werk van Olivier Cornil, Michael Dans, Sarah Lowie, Zoé van der Haegen en Simon Vansteenwinckel. Ook de fotografische missies, georganiseerd tussen 2009 en 2015, komen aan bod. Ze belichten de regio Charleroi en zijn inwoners en onderstrepen de territoriale wortels van het Museum. Zonder de internationale fotografie te vergeten, geïllustreerd door James Barnor, Paul Fusco, Sergio Larrain, Lisette Model, Daido Moriyama, Malik Sidibé en de Europeanen Stéphan Gladieu, Laura Henno, Germaine Krull, Bertrand Meunier, Peter Mitchell, Bernard Plossu en vele an- deren die in de catalogus te ontdekken zijn.

Dit nieuwe volume is ook een gelegenheid om de tijdschriften, boeken en camera’s te belichten die een belangrijk deel uitmaken van de collectie en die ook de veelzijdigheid van fotografie illustreren.