Tentoonstellingen

03/02/24 - 26/05/24

Elliot ROSS. Seeing Animals

Na de dood van zijn kat was Elliot Ross geïntrigeerd door de foto die zijn vrouw had opgehangen: waaraan dacht het dier op het moment van de opname?
Had het doelbewust naar de lens van het fototoestel gekeken? Verschilt het bewustzijn van een dier echt zoveel van dat van een mens? Uit die vragen ontstond de reeks Animal, waarvoor Ross dieren in de hele wereld fotografeerde. Bij het bewerken van zijn beelden wiste hij bewust de sporen van hun omgeving, wat resulteert in krachtige en onomwonden portretten, die soms voor een destabiliserende confrontatie zorgen.

In Seeing Animals, zo benadrukt Xavier Canonne, ‘stelt Elliot Ross geen encyclopedie samen, maar een portrettengalerij, waar de modellen net zoals in een studio tegen een zwarte achtergrond lijken te poseren. Door zijn keuze voor zwart-wit, waarmee hij het genre van de dierenfotografie – ook een heel eervolle discipline trouwens – vermijdt, en zijn keuze voor dieren die niet meteen herkenbaar zijn voor de doorsneetoeschouwer, gaan we ze bijna aanstaren. De foto’s van Elliot Ross verheerlijken de dieren niet enkel door de zorgvuldigheid waarmee hij te werk gaat. Ze herinneren er ons, andere diersoorten, ook aan dat ze over andere prestatievermogens en andere capaciteiten beschikken dan wij en dat sommige van hen zich nooit zullen onderwerpen.’

Het project Animal van Elliot Ross werd voorgesteld in fotoMAGAZIN (Duitsland) in de reeks Masterpieces of Photography, in Foto & Video (Rusland) en in verschillende andere publicaties. Zijn boeken Animal en Other Animals, die lovende kritieken kregen, zijn respectievelijk in 2010 en 2014 uitgegeven door Schilt Publishing (Amsterdam). Een selectie werken uit zijn reeks Animal Studies verscheen in Animalia, een nummer van het vooraanstaande Engelse literaire magazine Granta. In 2021 leverde hij de foto’s voor het succesvolle boek On Cats: An Anthology van uitgeverij Notting Hill (Verenigd Koninkrijk), met een inleiding van Margaret Atwood (The Handmaid’s Tale). Zijn werk wordt in Amsterdam vertegenwoordigd door de Schilt Publishing Gallery en in Hudson, New York, door de Davis Orton Gallery.

Biografie

Elliot Ross werd in 1947 in Chicago geboren. Hij behaalde een masterdiploma in de kunsten aan het San Francisco Art Institute in 1971. Hij woont en werkt in San Francisco en in New York met zijn echtgenote, de schrijfster Ellen Ullman. Hij nam wereldwijd deel aan verschillende solo- en groepstentoonstellingen en heeft diverse publicaties op zijn naam staan. Hij is aanwezig in de collecties van de Bibliothèque nationale de France, het Museum of Fine Arts in Houston, het San Francisco Museum of Modern Art, het Center for Creative Photography van de universiteit van Tucson in Arizona en in de collectie van het Fotografiemuseum van Charleroi en andere musea.

Elliot Ross, Animal (196), 2011 © Elliot Ross