Tentoonstellingen

la Boîte Noire

Vernissage : 03.06.23 - 18h30

Randa Maroufi. BAB SEBTA

BAB SEBTA is een opeenvolging van reconstructies van geobserveerde situaties op de grens van Sebta (Ceuta), een Spaanse enclave op Marokkaanse bodem. Die plek is het toneel van een handel in goederen die tegen gereduceerde prijs worden gemaakt en verkocht. Er zijn elke dag duizenden mensen aan het werk. De film situeert zich in een specifieke ruimte-tijd, de grens tussen Spanje en Marokko waar smokkelpraktijken legio zijn en die een uitstekend speelterrein blijkt voor een re-enactment van individuen in beweging. Er ontstaat een choreografie in een over en weer gaande ruimtelijke tijd.

Drie tijden, drie afzonderlijke momenten die overeenkomen met de etappes van de grensovergang, vormen het traject van de camera en de rode draad van de film.

BAB SEBTA is meer dan een gewoon documentair verslag dat aanleunt bij de experimentele videokunst, de film kan worden gezien als een artistiek experiment dat de grenzen van de weergave in vraag stelt en ons uitnodigt om voor een moment de vreemde realiteit van de stad te beroeren.

Randa Maroufi werd in 1987 in Casablanca geboren. Ze woont en werkt in Parijs.
Ze behaalde een diploma aan het Institut National des Beaux-Arts van Tétouan, Marokko (2010), aan de École Supérieure des Beaux- Arts d’Angers, Frankrijk (2013), en aan Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Tourcoing, Frankrijk (2015). Randa Maroufi was in 2017-2018 kunstenaar-lid van de Franse academie in Madrid – Casa de Velázquez.

Randa Maroufi interesseert zich voor het ensceneren van lichamen in de publieke en privéruimte. Haar aanpak is vaak politiek en beroept zich op ambiguïteit om de status van afbeeldingen en de grenzen van de weergave ervan in vraag te stellen.

Enkele van haar recente tentoonstellingen: Biënnale van Lyon, Frankrijk (2022); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Spanje (2021); New Museum, NY (2020); MA Museum, Quebec (2019); Biënnale van Dakar, Senegal (2018); Biënnale van Sharjah, Libanon (2017); International Film Festival Rotterdam, Nederland (2016); Les Rencontres photographiques de Bamako, Mali (2015); Biënnale van Marrakesh, Marokko (2014) enz.

Ze ontving verschillende prijzen voor haar films Le Park (2015) en BAB SEBTA (2019).

BAB SEBTA (Ceuta’s Gate), film, 19 min., 2019
Spaans & Arabisch OT EN & FR, 1.85 / 5.1 / DCP & HD files
Productie: Barney Production & Montfleuri Production.
Met de steun van: La Fondation des Artistes (FR), Doha Film Institute (QAT), CNC (FR), Kamel Lazaar Foundation (TUN), AFAC (LBN), La Casa de Velázquez (FR), Le Fresnoy (FR), France 2 (FR).

Fragment uit Bab Sebta © Randa Maroufi