24.05 - 21.09.25
dans la salle
John Vink. Le Fil
De tentoonstelling Le Fil (De Draad) van John Vink verkent het tijdloze verband tussen verhalen en levensreizen, die vaak met elkaar verweven zijn. Deze draad, geweven over decennia, loopt door afgelegen valleien, oorlogsperiodes en levensverhalen die gekenmerkt worden door saamhorigheid of ontworteling. Vink werpt licht op mensenlevens die vaak onzichtbaar, onhoorbaar en verwaarloosd zijn en geeft ze via zijn foto’s een aanwezigheid.
Vink’s draad is ook een scheidingslijn tussen vrede en chaos, rust en lawaai, veiligheid en gevaar. Hij symboliseert de keuzes, de fouten en de momenten die hij tijdens zijn carrière heeft vastgelegd of gemist. Elke foto is een fragment van de tijd, een verwijzing naar een tijdperk en een getuigenis van mensenlevens die doorgaan ondanks de obstakels.
De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om deze levensdraad te ontdekken door middel van beelden die verhalen van veerkracht, aanwezigheid en herinnering vertellen.
Biografie
John Vink is een Belgische fotograaf geboren in 1948. Hij studeerde fotografie aan La Cambre in Brussel en begon zijn carrière als freelance fotojournalist in 1971.
Zijn werk wordt gekenmerkt door een grote betrokkenheid bij documentaire fotografie. In 1986 ontving hij de prestigieuze W. Eugene Smith Award voor zijn reportage over waterbeheer in de Sahel. Datzelfde jaar trad hij in dienst bij het VU-agentschap in Parijs.
Tussen 1987 en 1993 wijdde John Vink zich aan een groot werk over vluchtelingen over de hele wereld, waarbij hij hun situatie documenteerde in verschillende landen zoals India, Mexico, Thailand, Pakistan en vele andere. Dit project resulteerde in de publicatie van het boek Réfugiés (Vluchtelingen) in 1994.
In 1997 werd hij lid van het agentschap Magnum Photos. Hij creëerde en publiceerde ook Thèmes, een tijdschrift gewijd aan documentaire fotografie.
John Vink woonde van 2000 tot 2016 in Cambodja, waar hij het politieke en sociale nieuws van het land versloeg. Zijn boek Avoir 20 Ans à Phnom Penh (20 zijn in Phnom Penh) werd gepubliceerd in 2000.
Zijn fotografische benadering wordt gekenmerkt door het verlangen om te getuigen en te informeren, zonder de wereld te willen veranderen, maar door de werkelijkheid te laten zien zoals die is. Hij heeft vaak in zwart-wit gewerkt om de spanning tussen de werkelijkheid en de weergave ervan te benadrukken.
John Vink heeft in veel landen geëxposeerd en zijn werken worden nog steeds erkend om hun precisie en betrokkenheid bij de gedocumenteerde onderwerpen.