Afgelopen tentoonstelligen

Terminé le 19.09.21

18ᵉ Prix national Photographie Ouverte

Deze 18eeditie van de Prix national Potographie Ouverte kende een mooie deelname. Niet minder dan 403 inzendingen dongen naar de gunst van de jury.

Zoals bij de vorige edities werd, wat de keuze van het thema betreft, aan de fotografen alle vrijheid gelaten. Wanneer voor sommigen die afwezigheid van bakens destabiliserend kan uitvallen, laat zij voor de meesten aan elk van hen de vrije loop wat betreft gevoeligheid en motivatie. Tijdens het jureren mondt dit uit in de confrontatie van authentieke fotografische - benaderingen uiteraard anoniem - gepresenteerd door een echte visie, eerder dan tot een vergelijking van het behandelen van een opgelegd thema.

En het zijn wel degelijk fotografische benaderingen die de jury wil onderscheiden, benaderingen die nog versterkt worden door de kwaliteit van de aangeboden selectie.

Tussen de 403 anonieme dossiers die aan de jury van de 18° Prix national Photographie Ouverte werden voorgelegd, koos deze de elf laureaten aan wie de eer te beurt valt tentoongesteld te worden in het Musée de la Photographie van 29 mei tot 19 september 2021 :

• Héloïse Berns
  • Collectief Huma (Johanna de Tessières, Virginie Nguyen Hoang, Frédéric Pauwels en vier journalisten : Laure Derenne, Aurelie Moreau, Valentine Van Vyve en Sabine Verhest)
  • Paul D’Haese
  • Sebastiaan Franco
  • Arnold Grojean
  • Maël G. Lagadec
  • Anne Marquet
  • Sebastian Steveniers
  • Jef Van den Bossche
  • Sébastien Van Malleghem
  • Pierre Vanneste

Aan meerdere onder hen werd een prijs toegekend. Deze zal bekend gemaakt en overhandigd worden ter gelegenheid van de vernissage op 28 mei 2021 :

• ARNOLD GROJEAN : Prix national Photographie Ouverte : 1 500 €
    Prijs RTBF voor de laureaat van de Prix national Photo- graphie Ouverte : gedurende twee weken aanwezigheid van een foto, vrij van auteursrecht, in de Eventbox en de homepagina van de websites La Première en Culture van de RTBF
  • PAUL D'HAESE : Prijs van de Cultuurminister : 1 500 €
  • MAËL G. LAGADEC : Prijs SOFAM : 800 € + lidmaatschap van SOFAM Fotografieprijs
  • COLLECTIF HUMA : Roger Anthoine : 600 €
  • SEBASTIAAN FRANCO : Prijs Nikon Belux : een Nikon A1000
  • ANNE MARQUET : Prijs van Le Soir : een abonnement op Le Soir + de “500 chefs d’oeuvre de l’art belge” in 10 delen + de collectie “Le musée idéal”
  • HÉLOÏSE BERNS : Prijs Fotografie Circuit Vlaanderen : 250 €
  • PIERRE VANNESTE : Prijs Vedi : afdrukken op dibond voor een bedrag van 250 €

De 18e Prix national Photographie Ouverte geniet de steun van de Federatie Wallonië-Brussel, SOFAM, RTBF, Le Soir, Nikon Belux, Vedi en het Fotografie Circuit Vlaanderen, en de medewerking van het Centre régional de la photographie Hauts-de-France.

partenairesPNPO18