Terminé le 21.05.23
Stéphan Gladieu. Corée du Nord
Noord-Korea, al zestig jaar roept het vragen op en fascineert het ons. De schaarse beelden die ons bereiken zijn afkomstig van de overheid, zeldzame toeristen of buitenlandse journalisten. Het gaat dan om propagandabeelden, onvolledige en vaak tendentieuze getuigenissen die zich aan ons opdringen en die weinig informatie geven over het leven van de 26 miljoen mensen die het land bevolken.
Stéphan Gladieu stelde zich tot taak die bevolking te benaderen. Tijdens diverse verblijven in Pyongyang en op het Koreaanse platteland keek Stéphane Gladieu zonder vooroordeel, zonder militantisme of aanklacht met een frisse blik naar een nieuw land in wording, en hij slaagde erin om het individu in de groep zichtbaar te maken. Stéphan Gladieu legde zich toe op een echte typologie, door een dwarsdoorsnede te maken van mannen, vrouwen, kinderen, beroepen, functies, werk- en vrijetijdsplekken, individuele figuren en groepen en zo uit te nodigen tot verschillende manieren van lezen, naar het voorbeeld van iemand zoals August Sander.
De aanpak van Stéphan Gladieu sluit aan bij de geest van het citaat van Victor Hugo, ‘De vorm is de basis die aan de oppervlakte komt’. Hij geeft zijn werk als portretfotograaf vorm door iconische, heldere en eigenzinnige beelden te maken, die voor verwarring zorgen tussen fictie en realiteit.
Noord-Korea van Stéphan Gladieu is, zoals Xavier Canonne schrijft, ‘een Noord-Korea dat in de ogen wordt gekeken, naar het voorbeeld van de blikken die de fotograaf en de Noord-Koreanen met elkaar wisselden’. Stéphan Gladieu werd in 1969 geboren en woont en werkt in Parijs. Hij startte zijn loopbaan als fotograaf in 1989 door de actualiteit en de grote conflicten die de wereld beroerden weer te geven (val van Ceausescu, periode na Katrina in New Orleans enz.). Tijdens de jaren waarin hij grote reportages maakte, ontwikkelde hij een persoonlijke, op het portret gebaseerde stijl, waarin hij het zoeken naar esthetiek en de nauwkeurigheid van een documentaire combineerde.
Vandaag focust hij vooral op persoonlijke reeksen over historische, antropologische of sociologische gebeurtenissen die weinig bekend zijn bij het grote publiek (de genocide op de Herero-bevolking in Namibië, de geheime genootschappen van Benin, het dagelijkse leven van de Noord-Koreanen...).
Zijn werk wordt regelmatig tentoongesteld en gepubliceerd, zowel in Frankrijk als internationaal. Hij wordt vertegenwoordigd door Galerie Olivier Castaing/School Gallery in Parijs.