Jacquie Maria Wessels. Garage Stills & Fringe Nature
Nu elke nieuwe auto uit informatica en geavanceerde technologie bestaat, komt het bestaan van de garages van vroeger in het gedrang.
Nu elke nieuwe auto uit informatica en geavanceerde technologie bestaat, komt het bestaan van de garages van vroeger in het gedrang. Bij die vaststelling trok fotografe Jacquie Maria Wessels de wereld rond om naar binnen te stappen in traditionele garages in Turkije, Cambodja, Rusland, Polen, Marokko, Italië, Cuba, Sri Lanka, Zuid-Afrika en Tokyo. Ze zegt dat ze in haar mise-en-scène streeft naar ‘een combinatie van de schoonheid en de spanning van het onbekende, of van de herontdekking van objecten die een garage maken tot wat ze is, via een intrigerend en picturaal stilleven’.
Motoren of karkassen van gestripte auto’s, de verlatenheid van de plekken die Jacquie Maria Wessels uitkiest lijkt in deze momentopnames een rustpunt tussen twee periodes. Alles wat ooit dienstdeed kan nog altijd worden gebruikt, maar op de eerste plaats als materiaal voor de fotografe die daaruit haar vormelijke register haalt, haar ‘palet’ en de composities die zij opbouwt. De garages en de werkplaatsen die ze in diverse landen verkende zijn kleine tempels gewijd aan de mechaniek, het vernuft en het geduld, waar op altaren, naast de familiefoto’s, godinnen met blote borsten op kalenders prijken, met hun smetteloze huid die wordt gepresenteerd tussen het vuil van de werkbanken, de enige menselijke aanwezigheid. Toch doet alles aan werk denken, niet dat van de moderne, geautomatiseerde industrieën in een steriele omgeving, maar veeleer dat van de ambachtelijkheid, het geduldig repareren, het alternatief voor serieproductie. Buiten, in het licht, als ze de werkplaatsen heeft verlaten, keert Jacquie Maria Wessels het standpunt om: de periferie wordt het onderwerp op de kardinale punten van de foto. De centrale ruimte wordt nu uitgedrukt door openingen, door achtergronden, meer gesuggereerd dan gedetailleerd. Het lijkt alsof we tussen het overwoekerende gebladerte of het hekwerk nog een laatste blik moeten werpen op de gebouwen die we hebben verlaten.
Biografie
Haar foto’s bevinden zich in de fotocollecties van het Rijksmuseum van Amsterdam.
De Nederlandse fotografe Jacquie Maria Wessels werd geboren in 1959 en woont in Amsterdam. Ze startte haar loopbaan in Brussel. Ze studeerde af in de richting fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1990). Ze studeerde ook schilderkunst aan de Middlesex University in Londen en sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Met de steun van de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in België
De tentoonstelling "Garage Stills & Fringe Nature" van Jacquie Maria Wessels is opgenomen in het programma van het Zomerfestival ‘Canaux, Pays-Bas x Pays-Noir’.
Garage Still #10/2014 Amsterdam, the Netherlands. © Jacquie Maria Wessels