Online shop Steun ons

Afgelopen tentoonstelligen

Terminé le 16.05.21

Debi Cornwall. Welcome to Camp America

Op basis van de foto’s waarvoor zij de toelating van de militairen ontving, heeft Debi Cornwall een geëngageerde reeks samengesteld dank zij haar ervaring als advocate, die twaalf jaar gewerkt heeft aan de balie van New York.
Zo verschijnen er foto’s van een Gitmo die weinigen voor mogelijk hielden.

De fotografe heeft die ondergebracht in drie onderscheiden reeksen, even
zovele aangezichten van die plaats waar niemand echt gekozen heeft om er te verblijven.
“Gitmo at home, Gitmo at play” focust op het gevangenis universum en de leefomstandigheden van de gedetineerden (minimalistische cel, kleding beperkt tot het essentiële, gummi bidmatje...) maar niet enkel dat... Tot onze immense verbazing toont zij beelden van de recreatiegebieden van de marinebasis, voorbehouden voor het militair personeel en hun families alsook voor de buitenlandse arbeiders die er tewerkgesteld zijn. Die beelden, die er van een “club 

Med” lijken (ligstoelen op het strand, sportvelden en zwembaden...) verbazen door hun eerder ongebruikelijk karakter.
“Gitmo on sale” omvat de foto’s van souvenirs die men zich kan aanschaffen in de winkel van de basis. Voor de nostalgici van de locatie vindt men er beeldjes van een knikkende Fidel Castro, mokken die het oude voorlopige X-Ray kamp evoceren, likeurglazen, knuffeldieren zoals een buizerd, een rastafari leguaan of een rat.

De laatste reeks, “Beyond Gitmo”, toont ons tenslotte voormalige gedetineerden, vermeende terroristen, die bij hen thuis de vrijheid hervonden hebben of naar het buitenland getransporteerd werden. Net zoals het leger Debi Cornwall verboden had in Guantanamo gezichten te fotograferen, heeft zij de wereld doorkruist om meer dan een tiental van hen te fotograferen op een praktisch identieke manier. Zij worden allen “zonder gezicht” afgebeeld... gefotografeerd op hun rug !

Biografie

Documentairemaakster en conceptuele cineaste die in 2014 terugkeerde naar de visuele expressie na een carrière van 12 jaar als advocate, gespecialiseerd in burgerrechten. Haar werk, dat zwarte humor combineert met structurele kritiek, onderzoekt de door de Amerikaanse staat gecreëerde feiten via foto’s, films, getuigenissen en archieven.

 

© Musée de la Photographie